-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17196 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

رفتار رسول الله « ص » با افراد چگونه بود ؟
زواياي مكارم اخلاقي رسول الله « ص » در ميان ياران رسول الله « ص » از علي « عليه السلام » به بهترين وجه بيان شده است چرا كه بر اساس روايات علي « عليه السلام » خود تربيت يافته رسول الله « ص » است .
امام حسين « عليه السلام » روزي درباره ويژگي هاي رسول الله « ص » از پدرش ، علي « عليه السلام » ، سؤال نمود . حضرت پاسخ مفصلّي داده اند كه بخشي از آن كه به پرسش مربوط است نقل مي شود :
رسول الله « ص » به هريك از همنشينان خود نصيب او را مي داد به گونه اي كه همنشين او هيچ كس را نزد پيامبر از خود كريم تر و شريف تر نمي يافت .
كسي كه براي كاري بر حضرت وارد مي شد ، حضرت آن قدر صبر مي كرد تا خود آن شخص از نزدش برود .
هر كس حاجتي و نيازي نزد آن حضرت مي برد باز نمي گشت مگر آنكه نياز او را برطرف مي كرد يا اگر امكان آن نبود با گفتار و صحبت او را راضي مي كرد . گشايش در رفتار و اخلاق او در ميان مردم بسط يافته بود و آن حضرت به مانند پدري براي آنان بود و در امر حق نزد وي همه مساوي بودند .
پيامبر هميشه خوشرو بود . خلقي نرم داشت و با اطرافيان برخوردي مهربانانه داشت . پراكنده كنند[افراد] نبود و سختي و غلظت در رفتار نداشت صدا بلند نمي كرد و فحاشي نمي نمود . نه عيب جو بود و نه بسيار مداح ديگران . . . هيچ كس را نكوهش نمي كرد و عيب گيري نمي نمود . به دنبال معايب ديگران نبود و جز در آنچه كه اميد ثواب داشت سخن نمي گفت .
هنگامي كه سخن مي گفت همنشينان او چنان بي حركت مي ماندند كه گويي بر سرشان پرنده نشسته است ، پس آنگاه كه ساكت مي شد ، صحبت مي كردند در حضور او نزاع صورت نمي گرفت . هرگاه كسي سخن مي گفت ديگران ساكت بودند تا كلام او تمام شود . سخن گفتن آنان نزد حضرتش از سوي آنكه از هم به اين امر سزاوارتر بود صورت مي گرفت .
مي خنديد به آنچه كه حاضران مي خنديدند و تعجب مي كرد از آنچه حاضران تعجّب مي كردند .
برآزار شخص غريب ، چه آزار در سخن گفتن بود و چه در آزار در درخواستش ، صبر مي كرد . به حدّي كه اصحاب آن حضرت سعي مي كردند اين افراد را به سوي خود بكشند تا به رسول الله « ص » مراجعه نكند و آن حضرت را اذيت نكنند . مي فرمود : هنگامي كه حاجتمندي را ديدي كه طلب رفع نياز مي كند به او عطا كنيد و نيازش را برطرف نماييد .
آن حضرت ثنايي را نمي پذيرفت جز اين كه آن را جبران مي نمود . كلام كسي را قطع نمي كرد تا زماني كه جايز باشد . آنگاه كلام را با نهي نمودن يا برخاستن قطع مي نمود !

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.